چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم؟

برای دیدن آموزش NFT از صفر تا کسب درآمد کلیک کنید

به متاورس مخصوص خود، آینده واقعیت مجازی خوش آمدید! در سال‌های اخیر، مفهوم متاورس به لطف پیشرفت‌های فناوری، توجه فراوانی را به‌خود جلب کرده است. این قلمرو مجازی، که به‌عنوان یک فضای مشترک مجازی تصور می‌شود، به کاربران اجازه می‌دهد تا به کاوش، تعامل و ایجاد تجربیاتی بی‌نظیر بپردازند. متاورس با پتانسیل بی‌حد و حصر خود، تخیل افراد و مشاغل را به‌طور یکسان به خود جلب کرده است.

متاورس مخصوص خود

خواه شما فردی علاقه‌مند به ایجاد دنیای دیجیتال خود باشید یا کسب‌وکاری که به دنبال استفاده از متاورس برای اهداف بازاریابی است، این مقاله شما را در مراحل و الزامات مورد نیاز برای ساخت متاورس خود راهنمایی می‌کند. پس، کمربندهای ایمنی خود را ببندید و برای پاسخ به سوال چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم آماده شوید. همچنین شما می‌توانید برای شرکت در دوره NFT که شامل ترید، ساخت، نحوه خرید و فروش، مینت و… می‌شود کلیک کنید.

انواع متاورس مخصوص به خود که می توانیم بسازیم

در حالی‌که ایده یک متاورس مخصوص به خود تمام و کمال هنوز در حال اجرایی شدن است، اما چندین نوع متاورس در حال ایجاد یا در حال توسعه نیز وجود دارند. در زیر، برخی از رایج‌ترین انواع متاورس بیان شده است:

  • متاورس اجتماعی (Social Metaverse)؛ این نوع متاورس بر تعامل اجتماعی بین کاربران تمرکز دارد. کاربران می‌توانند آواتار بسازند و با دیگران در یک فضای مجازی که تقلیدی از محیط‌های اجتماعی دنیای واقعی است، تعامل داشته باشند. نمونه‌هایی از متاورس مخصوص به خود از نوع اجتماعی عبارتند از Second Life و .VRChat
  • متاورس بازی (Gaming Metaverse)؛ متاورس‌های بازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تجربه بازی همه‌جانبه‌ای را برای کاربران فراهم کنند. این متاورس‌ها معمولاً حول بازی‌های مخصوصی ساخته می‌شوند و به بازیکنان اجازه می‌دهند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر تعامل داشته باشند. نمونه‌هایی از متاورس مخصوص به خود بازی عبارتند از Roblox و Minecraft.
  • متاورس آموزشی (Educational Metaverse)؛ متاورس‌های آموزشی برای تسهیل یادگیری و آموزش طراحی شده‌اند. این متاورس‌ها اغلب برای کلاس‌های درس مجازی یا برای ارائه شبیه‌سازی‌های آموزشی به متخصصان استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از متاورس‌های آموزشی عبارتند از Engage و NeosVR.
  • متاورس تجاری (Commercial Metaverse)؛ متاورس‌های تجاری برای اهداف تجاری مانند تجارت الکترونیک، بازاریابی و تبلیغات طراحی شده‌اند. همچنین می‌توانند برای رویدادهای مجازی مانند نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها استفاده شوند. این متاورس‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را در یک محیط مجازی به نمایش بگذارند. نمونه‌هایی از متاورس‌های تجاری، دسنترالند (Decentraland) و سندباکس (The Sandbox) هستند.
  • متاورس هیبریدی (Hybrid Metaverse)؛ یک متاورس هیبریدی، عناصری از انواع مختلف متاورس‌ها را با هم ترکیب می‌کند. به‌عنوان مثال، متاورس ترکیبی ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشد اما شامل عناصر بازی یا آموزش نیز باشد. این متاورس‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که طیف وسیعی از کاربران را به خود جذب کنند و تجربیات مختلفی را ارائه دهند. نمونه‌هایی از متاورس‌های ترکیبی عبارتند از Somnium Space و Spatial.
انواع متاورس مخصوص به خود که می توانیم بسازیم
انواع متاورس مخصوص به خود که می توانیم بسازیم

بنابراین قبل از پاسخ دادن به اینکه چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم، بایستی هدف و نوع متاورسی که می‌خواهیم در آن فعالیت کنیم را انتخاب کنیم. همچنین می‌توانید برای درک عمیق‌تر از اینکه ان اف تی چیست کلیک کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت متاورس

اگر علاقه‌مند به دانستن این‌که چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم هستید، چند الزام فنی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. در زیر، به اصول اولیه‌ای که برای شروع نیاز دارید، می‌پردازیم.

  • نرم افزار مدل‌سازی سه بعدی؛ نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی، یک ابزار ضروری برای ایجاد اشیا و محیط‌های مجازی در متاورس است. نرم‌افزارهای محبوب عبارتند از: Blender، Maya و SketchUp.
  • موتورهای بازی (Game Engines)؛ موتورهای بازی مانند Unreal Engine و Unity به طور گسترده‌ای برای ایجاد تجربیات تعاملی و همه‌جانبه در متاورس استفاده می‌شوند. این موتورها امکان تجربه کاربر و توسعه محیط به همراه توانایی تعامل با سایر پلتفرم‌ها را به صورت یکپارچه فراهم می‌کنند.
  • ابزارهای تولید محتوا؛ ابزارهای ایجاد محتوا مانند Adobe Cloud و Canva برای ایجاد و ویرایش تصاویر، ویدیوها و سایر محتوای چند رسانه‌ای برای متاورس ضروری هستند. این ابزارها با بهینه‌سازی تصاویر و ارائه آنها برای ساخت مدل به موتورها کمک می‌کند.

ابزارهای ذکرشده کمک می‌کند به پاسخ این سوال که چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم؟ لذا برای ساخت متاورس مخصوص خود به‌بهترین شکل، نیازمند به‌کارگیری آن‌ها هستید.

برترین شرکت های سازنده متاورس

برخی از غول‌های فناوری هنوز درباره متاورس تردید دارند و آن را علمی تخیلی می‌دانند. اما شرکت‌های زیر به طور جدی با این دنیا کار می‌کنند و به ساخت متاورس مخصوص به خود مشغولند.

  • گوگل؛ اخیراً گوگل، آلتر (Alter) را که یک استارت‌آپ آواتار دیجیتال است خریداری کرد. بنابراین همه چیز در آزمایشگاه متاورس گوگل با قدرت پیش می‌رود.
  • متا؛ متا اخیراً اعلام کرده است که به زودی سازندگان در اینستاگرام می‌توانند کلکسیون‌های خود را بسازند و آنها را به طرفداران داخل و خارج از اینستاگرام بفروشند. متا در صدر فهرست شرکت‌هایی است که با قدرت در حال کار بر روی چگونگی توسعه متاورس در مقیاس بزرگ است.
  • بایننس؛ از آن‌جایی که NFTها (توکن‌های غیر مثلی) در تعیین هویت، ارائه تجارب اجتماعی و اجتماعی در متاورس ضروری هستند، بایننس امروزه اکوسیستم پیشرو در فناوری بلاک‌چین است. از NFTهای بازار بایننس می‌توان برای خرید محصولات و خدمات داخلی در متاورس استفاده کرد.
  • مایکروسافت؛ مایکروسافت به‌طور جدی وارد همکاری با متاورس شده است. این همکاری مایکروسافت، برنامه‌های Office 365 را وارد دنیای متاورس می‌کند. مایکروسافت در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های متاورس خود را افزایش داده و در توسعه برنامه‌های متاورس یک اهرم محسوب می‌شود. شرکت‌های دیگری مانند Decentraland، The Sandbox، Nvidia و غیره محصولات جدیدی را منتشر می‌کنند که بخش مهمی از متاورس را در آینده تشکیل خواهند داد.
برترین شرکت های سازنده متاورس
برترین شرکت های سازنده متاورس

استانداردهای مورد نیاز برای ساخت متاورس

آنچه در قدم اول برای سوال چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم؟ ضرورت دارد؛ انتخاب مناسب مجموعه‌ای از فناوری‌ها (WebXR، WebAssembly، و غیره) و فناوری‌های مخصوص (AR، VR و غیره) برای دربرگرفتن رویدادهای واقعی و مجازی به‌منظور تعامل انسان و ماشین است. برای مثال؛ عینک‌های هوشمند، هدست‌های واقعیت مجازی، دستکش‌های لمسی و … برای یک تجربه متاورس ضروری هستند.

هزینه ساخت متاورس چقدر است؟

عوامل عمده‌ای که بر هزینه‌های توسعه و ساخت متاورس تأثیر زیادی می‌گذارد عبارتند از؛

  1. مدل‌سازهای سه‌بعدی

مدل‌سازهای سه‌بعدی جزء مهم برنامه‌های متاورس هستند، از این رو تا حدزیادی عامل اصلی تأثیرگذار بر هزینه است. بنابراین، نوع مدل‌ساز سه‌بعدی که برای برنامه متاورس خود انتخاب می‌کنید تاثیر مستقیمی بر هزینه‌های شما دارد.

  1. پایگاه داده غیرمتمرکز

اگر در حال‌توسعه یک برنامه متاورس در مقیاس بزرگ هستید، برای ذخیره اطلاعات به یک پایگاه داده غیرمتمرکز نیاز دارید که به شما کمک کند تا حجم کار را بین چندین ماشین تقسیم کنید و از الگوریتم‌های پیچیده برای حفظ تعادل استفاده کنید. بنابراین، هرچه به پایگاه داده بیشتری نیاز داشته باشید، باید هزینه بیشتری برای آنها بپردازید.

  1. توسعه‌دهندگان اختصاصی

همان‌طور که می‌دانیم، فرآیند توسعه متاورس نیاز به تخصص دارد، بنابراین شما باید توسعه‌دهندگان اختصاصی را برای این کار استخدام کنید. از طرفی به‌کارگیری توسعه‌دهندگان باتجربه هزینه بسیار بالایی برای شما خواهد داشت. از این‌رو به‌دنبال یک شرکت توسعه متاورس که بهترین خدمات را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد باشید.

  1. طراحان UX/UI

در کنار استخدام توسعه‌دهندگان اختصاصی، باید یک طراح UX/UI را استخدام کنید که بتواند یک طراحی شگفت‌انگیز و منحصر به‌فرد برای برنامه متاورس شما ایجاد کند. بنابراین، این نیز یک فاکتور هزینه اضافی برای برنامه متاورس شما است.

هزینه ساخت متاورس چقدر است؟
هزینه ساخت متاورس چقدر است؟
  1. تکنولوژی استک، ویژگی‌ها و دیگر عناصر

هر برنامه تجاری دارای ویژگی‌ها، تکنولوژی استک و دیگر عناصر ضروری است. بنابراین، اگر قصد دارید یک اپلیکیشن متاورس منحصر به‌فرد برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید، باید پاسخ به این سوال که چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم؟ را بدانید و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در آن بگنجانید و این به هزینه ساخت اپلیکیشن متاورس اضافه می‌کند. برای آشنایی با کتاب های سه بعدی هری پاتر کلیک کنید.

ساخت متاورس عملی زمان‌بر است که به مهارت بالا و به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌های روز نیاز دارد. با در نظر‌گیری دستمزد متخصصان این حوزه، انرژی و زمان به کار گرفته‌شده برای ساخت و عرضه متاورس متوجه می‌شویم که ساخت متاورس کاری هزینه‌بر است. برای ساخت متاورس‌های ساده و ابتدایی باید هزینه‌ای در حدود بیست الی سیصد هزار دلار آمریکا در نظر بگیرید.

خلاصه نحوه ساخت متاورس مخصوص خود

می‌توان به‌طور خلاصه و جامع مراحل ساخت متاورس را چنین بیان کرد؛

  • انتخاب هدف و کاربرد خاص خود برای ساخت متاورس
  • ساخت رابط کاربری برای پلتفرم متاورسی
  • کدنویسی برای ساخت قراردادهای هوشمند مدیریتی
  • تشکیل سیستم ذخیره‌سازی IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ای)
  • ایجاد و ساخت دیتابیس یا پایگاه داده متاورس
  • ایجاد هسته کاربردی واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) متاورس
  • ترکیب قراردادهای هوشمند، IPFS، فرانت اند (Front-End) و بک اند (Back-End)
  • پیشروی به سمت مرحله بتا و رفع تمامی باگ‌ها و ایرادات
  • ارائه نسخه بتا روی پلتفرم
  • توسعه پلتفرم متاورس خود
خلاصه نحوه ساخت متاورس مخصوص خود
خلاصه نحوه ساخت متاورس مخصوص خود

جمع‌بندی

از آنجا که بر تعداد کاربرانی که به سمت برنامه‌های مبتنی بر VR  و  AR می‌روند، روزبه‌روز افزوده می‌شود؛ کسب‌وکارها در تلاش هستند تا ارزش برند خود را از طریق اپلیکیشن‌های متاورس ایجاد کنند. هم‌چنین بازارهای NFT بازی نیز نشان می‌دهند که چگونه متاورس به یک همتای مجازی از دنیای واقعی تبدیل شده است. بنابراین، پرسش چگونه متاورس مخصوص خود را بسازیم به سوال اصلی بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها و گیمر‌ها تبدیل شده است. اگر می‌خواهید در واگن متاورس قدم بگذارید، ما بهترین گزینه برای پشتیبانی از شما هستیم!

ما در نیموگری، دوره صفر تا صد  nftرا طراحی کرده‌ایم که با شرکت در آن می‌توانید به شناخت جامعی از این دنیا برسید برسید. برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی ما، با مشاوران این سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره متاورس مخصوص خود

  • توسعه اپلیکیشن متاورس چقدر طول می‌کشد؟

توسعه اپلیکیشن متاورس فرآیندی زمان‌بر است. حتی ساده‌ترین محصول هم حدودا شش ماه وقت شما را می‌گیرد.

  • هزینه ساخت در متاورس چقدر است؟

هزینه ساخت در متاورس بسته به اهداف شما از 0 تا بیش از 1000 دلار متغیر است. هزینه‌های اصلی ساخت در متاورس شامل رایانه، اینترنت، زمین مجازی، هزینه تراکنش و هر هزینه دیگری است که متاورس برای ارسال کار شما نیاز دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اونایی که این صفحه رو دیدن معمولا از صفحه های زیرم دیدن کردن حالا خود دانی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید