برای دیدن آموزش NFT از صفر تا کسب درآمد کلیک کنید

در این مقاله از نیموگری به بررسی روش های جلوگیری از کلاهبرداری NFT خواهیم پرداخت. در سال 2021، بازار  NFT‌ها به شدت پر رونق بود و این رشد واقعاً شگفت‌انگیز بود. اما در سال 2022، با این همه هیجان و جذابیت، به یک سری مسائل نیز برخورد کردیم. وقتی یک بخش از بازار به شدت محبوب می‌شود، دسته‌ای از افراد سودجو به دنبال بهره‌برداری از این موقعیت هستند.

کلاهبرداری NFT

در نتیجه، حملات کلاهبرداری NFT به ارزش 14 میلیارد دلار از دنیای کریپتوکارنسی در سال گذشته رقم خورد و این مسئله باعث افزایش 79 درصدی جرایم مرتبط با این حوزه شد. اما چگونه می‌توانیم از خودمان در برابر کلاهبرداری‌ NFT محافظت کنیم؟ اولین گام افزایش دانش و آگاهی در این حوزه است. اگر با نحوه عملکرد و کلاهبرداری‌های ممکن در بازار NFT آشنا باشید، بهتر می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کرده و از این وضعیت محافظت کنید تا دارایی‌هایتان به خطر نیفتد. همچنین شما می‌توانید برای شرکت در دوره آموزش NFT که شامل ترید، ساخت، نحوه خرید و فروش، مینت و… می‌شود کلیک کنید.

کلاهبرداری فیشینگ

همانطور که میدانید، برای خرید یک NFT بر پایه اتریوم، نیاز به یک کیف‌پول کریپتویی دارید که از استاندارد ERC-721 پشتیبانی کند.MetaMask  یکی از محبوب‌ترین کیف‌پول‌ها برای کالکتورها و سازندگان NFT است. اما با این همه محبوبیت، کیف‌پول‌های MetaMask  به شدت هدف حملات فیشینگ یا کلاهبرداری NFT قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانید برای درک عمیق‌تر از اینکه NFT چیست کلیک کنید.

فیشینگ نوعی از کلاهبرداری است که از طریق ایجاد وبسایت‌ها، تبلیغات و اپلیکیشن‌های تقلبی و فیک، کاربران را با به اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس خود مانند کلیدهای خصوصی در کیف‌پول‌های کریپتویی وصل می‌کند تا به این ترتیب از دارایی‌هایشان سرقت کنند.

یکی از حوادث فیشینگی که در سال گذشته رخ داد، ارسال یک ایمیل تقلبی به کاربران MetaMask بود که خواستار به‌روزرسانی کیف‌پول‌هایشان برای تطابق با قوانین جدید شد. کاربران اگر روی لینک مرتبط کلیک می‌کردند، به هکرها اجازه می‌دادند تا به کیف‌پول‌هایشان دسترسی پیدا کنند و برخی از کاربران از میان یک میلیون نفر، گزارش دادند که دارایی‌هایشان را از دست داده‌اند.MetaMask  هم این حادثه را تأیید کرده و کاربرانش را به عدم اشتراک گذاری 12 کلمه خصوصی خود توصیه کرده است.

کلاهبرداری فیشینگ
کلاهبرداری فیشینگ

کلاهبرداری NFT از طرق مختلفی انجام می‌شود، از جمله حملات به وسیله‌ی ایمیل‌های تقلبی، تبلیغات جعلی یا حملات از طریق سرویس‌های دیگر. برای مثال، تازه‌ترین حمله فیشینگی به کاربران MetaMask از طریق گوگل ادز صورت گرفته است. همچنین MetaMask به کاربران اپل هم هشدار داده است که ممکن است به حملات فیشینگی از طریق سرویس ابری اپل یا iCloud دچار شوند.

ایردراپ‌های تقلبی NFTTop of Form

  هرچند بعضی از این ایردراپ‌ها ممکن است واقعی و قانونی باشند، اما اکثریتشان کلاهبرداری و تقلبی هستند. ایده اصلی پشت این ایردراپ‌ها این است که شما کیف پول خود را وصل کرده و از این طریق کلاهبرداران می‌توانند به کدها و کلیدهای شما دسترسی پیدا کنند تا از کریپتوهای شما سرقت کنند.

برای جلوگیری از اینگونه سوءاستفاده‌ها، تحقیق و بررسی دقیق در مورد پروژه‌ها و پلتفرم‌های NFT، به ویژه در منابع معتبر و شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند کمک کند تا از ایردراپ‌های تقلبی و مخرب دوری کرده و از سرقت دارایی‌هایتان جلوگیری کنید. این اقدام مهمی است تا اطمینان حاصل شود که هر ایردراپی که شما در آن شرکت می‌کنید، از منبع قابل اعتماد و معتبری ارائه شده است. برای استفاده از خدمات طراحی دکوراسیون داخلی کلیک کنید.

طرح‌های پامپ و دامپ

در زمینه کلاهبرداری NFT کلاهبرداران NFT از روش‌هایی مانند پامپ و دامپ استفاده می‌کنند تا به طور مصنوعی قیمت کالکشن‌های خود را افزایش دهند. آنها با ایجاد تقاضای ناگهانی در زمان کوتاه، قیمت یک NFT را به صورت مصنوعی بالا می‌برند و حجم تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند. وقتی که قیمت به سطحی مشخص می‌رسد، این کلاهبرداران NFT اقدام به فروش می‌کنند و باعث می‌شوند خریدارانی که پول زیادی بابت آن NFT پرداخت کرده‌اند، زیان ببینند.

Wash trading  یکی از تکنیک‌های استفاده شده در این نوع کلاهبرداری است که در آن، فردی با تراکنش‌های متوالی، قیمت یک NFT را به صورت مصنوعی بالا می‌برد. این موضوع نشان از تاریخچه پامپ و دامپ در بازار NFT دارد. به عنوان مثال، Cryptokitties یکی از اولین کالکشن های NFT با پامپ و دامپ قیمت‌های بالا داشت. اما پس از گذشت چند ماه، این کالکشن ناگهان ارزش خود را از دست داد و سرمایه‌گذاران زیادی زیان دیدند.

برای جلوگیری از ورود به دام این نوع کلاهبرداری، مراجعه به تاریخچه تراکنش‌ها و ولت‌های NFT، بررسی تعداد تراکنش‌ها و خریداران کالکشن‌ها در بازارهای مختلف، از جمله OpenSea، و استفاده از ابزارهایی مانند Etherscan برای مشاهده تراکنش‌های روی بلاک‌چین اتریوم، می‌تواند کمک کند. این اقدامات ممکن است اطلاعات بیشتری درباره واقعیت تراکنش‌ها و فعالیت‌های بازار ارائه دهند و از سوءاستفاده‌های مخرب جلوگیری کنند.

طرح‌های پامپ و دامپ
طرح‌های پامپ و دامپ

کلاهبرداری‌ Rug Pull

راگ پول (Rug Pull) به یک نوع کلاهبرداری در بازار NFT اشاره دارد که در آن توسعه‌دهندگان یک کالکشن NFT، با ایجاد یک محیط ظاهراً پررنگ و جذاب در صفحات اجتماعی و شبکه‌های مختلف، قیمت‌ها را به طور مصنوعی بالا می‌برند.

وقتی قیمت به اندازه کافی بالا رسید، آنها با پول سرمایه‌گذاران فرار می‌کنند. یکی از عوامل اصلی این نوع کلاهبرداری، عدم شناخته شدن توسعه‌دهندگان و تیم پشت پروژه‌ها است که این امکان را به آنها می‌دهد تا با اکانت‌های ناشناس عمل کرده و مسئولیت ندارند.

در حالت‌های دیگر راگ پول، توسعه‌دهندگان ممکن است به کد پروژه دستبرد بزنند و راه را برای فروش دوباره NFT ها ببندند. این اقدام می‌تواند منجر به از دست دادن دسترسی به NFT های خریداران و تحت تأثیر قرار گرفتن سرمایه‌گذاران شود.

به عنوان مثال، در مواردی مانند پروژه “The Animoon” که به وسیله Jake Paul به عنوان یک راگ پول شناخته شده، میزان بالایی از ارزش این پروژه در زمانی کوتاه جذب سرمایه‌گذاران شد، و بعد از آن توسعه‌دهندگان با پول‌های جمع‌آوری شده، فرار کردند. این رویداد‌ها نشان از خطرات و ریسک‌های موجود در بازار NFT و نیاز به دقت و مراقبت بیشتر برای سرمایه‌گذاران دارد.

کلاهبرداری‌ Rug Pull
کلاهبرداری‌ Rug Pull

سخن پایانی

کلاهبرداری در بازار NFT از انواع مختلفی مانند پامپ و دامپ، رگ پول، ایردراپ‌های تقلبی و موارد دیگر بهره می‌برد. در پامپ و دامپ، قیمت‌های یک کالکشن NFT به طور مصنوعی بالا می‌رود و سپس توسعه‌دهندگان با فروش ناگهانی، سرمایه‌گذاران را در معرض خطر قرار می‌دهند. راگ پول نیز شامل ایجاد جو زیادی دور کالکشن NFT برای افزایش قیمت‌ها و سپس فرار توسعه‌دهندگان با سرمایه‌ها است.

همچنین، ایردراپ‌های تقلبی و وبسایت‌های کاذب به دنبال دسترسی به کیف پول‌ها و اطلاعات شخصی کاربران هستند. اطمینان از معتبر بودن پروژه‌ها، بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و استفاده از منابع معتبر می‌تواند کمک‌کننده باشد تا از کلاهبرداری‌های ممکن در بازار NFT جلوگیری شود. برای آشنایی بیشتر با انواع کلاهبرداری  NFTمی‌توانید در دوره آموزش حرفه‌ای نیموگری شرکت کنید.

سوالات متداول درباره کلاهبرداری NFT

  • راگ پول چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

 راگ پول به افزایش قیمت‌ها و سپس فروش ناگهانی کالکشن‌ها توسط توسعه‌دهندگان اشاره دارد. برای جلوگیری، بررسی و بررسی عمیق کالکشن، ارزیابی تاریخچه تراکنش‌ها و عدم شروع سرمایه‌گذاری تا قبل از اطمینان از معتبر بودن پروژه کمک کننده خواهد بود.

  • چگونه می‌توانم بررسی کنم که یک پروژه NFT معتبر است یا خیر؟

بررسی والت‌ها، تحلیل تاریخچه تراکنش‌ها، بررسی توسعه‌دهندگان، ارزیابی مشخصات پروژه و بررسی محبوبیت و اعتبار در جامعه می‌تواند کمک کننده باشد.

  • آیا می‌توانم پول خود را از دست بدهم اگر در یک کلاهبرداری NFT شرکت کرده باشم؟

بله، ممکن است. برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه از منابع قابل اعتماد و معتبر خرید کنید و قبل از سرمایه‌گذاری، پژوهش کافی انجام دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اونایی که این صفحه رو دیدن معمولا از صفحه های زیرم دیدن کردن حالا خود دانی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید