معماری در متاورس

برای دیدن آموزش NFT از صفر تا کسب درآمد کلیک کنید

واژه “معماری” تصاویری از آجر و سنگ مرمر را در ذهن تداعی می‌کند و تا همین اواخر، معماری تنها محدود به دنیای واقعی بود. در مارس 2021 یک هنرمند کانادایی به نام کریستا کیم، خانه مجازی خود را به قیمت 500000 دلار در متاورس به فروش رساند؛ در واقع با ظهور معماری در متاورس متوجه شدیم که همه چیز در حال تغییر است. متاورس یک فضای مشترک مجازی است که کاربران در آن می‌توانند در زمان واقعی با یکدیگر و محیط تولیدشده توسط رایانه تعامل داشته باشند.

معماری در متاورس

این قلمرو جدید دیجیتالی شدن، نحوه طراحی، ساخت و تعامل معماران با سازه‌های اطراف خود را دوباره تعریف می‌کند. همچنین با محبوبیت روزافزون آن، معماری در متاورس به موضوعی مورد توجه تبدیل شده، زیرا پتانسیل شکل‌دهی به تجربیات و محیط‌های دیجیتالی ما را به طور عمیقی داراست. در این مقاله به بررسی آینده معماری در متاورس و این‌که چطور می‌توان به یک آرشیتکت در متاورس تبدیل شد، می‌پردازیم.

معماری در متاورس چیست؟

فرآیند توسعه ساختمان‌ها در یک محیط دیجیتالی همه جانبه که در آن کاربران به صورت مجازی با مدل‌های سه بعدی تعامل دارند، معماری در متاورس شناخته می‌شود. در واقع معماری در متاورس به ایده‌پردازی، طراحی و ساخت محیط‌های مجازی در متاورس اشاره دارد و شامل ایجاد فضاهای دیجیتالی همه‌جانبه و تعاملی است که می‌تواند توسط کاربران از طریق دستگاه‌های مختلف مانند رایانه، هدست واقعیت مجازی یا گوشی‌های هوشمند در زمان واقعی تجربه شود. برای درک عمیق‌تر از اینکه متاورس چیست کلیک کنید.

معماری در متاورس چیست؟
معماری در متاورس چیست؟

معماران متاورس چه کسانی هستند؟

معماران متاورس سالهاست که مشغول به‌کار هستند. آن‌ها همان طراحان بازی هستند، در واقع اصطلاح طراحان بازی و معماران در متاورس مترادف هم هستند. شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت میلیاردها دلار را برای خرید شرکت‌های بازی موجود هزینه کرده‌اند و دنیای متاورس میزبان شرکت‌های بازی‌سازی است.

اگر از یک طراح بازی در مورد شغلش بپرسید، پاسخ او به شما، پیچیدگی و سختی کار طراحی بازی است. اغلب بیش از پنج سال طول می‌کشد تا هزاران نفر از افراد با استعداد، یک بازی بزرگ جهان با منبع باز بسازند. ساخت فضاهای سه بعدی به دلیل نیاز به خلاقیت بسیار زیاد، فرآیندی کند و زمان‌بر است. در آینده مانند هزاران نفری که معماری را به عنوان یک شغل در دنیای واقعی انجام می‌دهند، شاهد انفجار معماری در  متاورس در دنیای مجازی خواهیم بود.

معماران متاورس، روی طراحی ساختمان‌های مجازی، مناظر و سایر سازه‌هایی کار می‌کنند که می‌توانند در متاورس ادغام شوند و کاربران را قادر می‌سازد تا با آنها تعامل داشته باشند و در میان آنها حرکت کنند. آن‌ها از ابزارها و فرآیندهای مختلف فناوری- اول (tech- first) مانند نرم‌افزارهای طراحی محاسباتی و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای توسعه ساختمان‌های مجازی استفاده می‌کنند.

 چطور آرشیتکت متاورس شویم؟

معماران یا آرشیتکت‌های متاورس باید در فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و همچنین ابزارهای طراحی محاسباتی مهارت کسب کنند. همچنین آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مانندC++، Python  یا JavaScript نیز برای ایجاد تجربیات تعاملی و همه‌جانبه در متاورس مفید است. علاوه بر این مهارت‌ها، اصول طراحی و برنامه‌ریزی فضایی (spatial) به ایجاد محیط‌های مجازی جذاب کمک می‌کند.

همچنین آگاه بودن از آخرین پیشرفت‌های متاورس و شرکت در انجمن‌ها و فوروم‌های آنلاین که به طراحی واقعیت مجازی و متاورس اختصاص دارد، می‌تواند بینش‌های ارزشمند و فرصت‌های شبکه‌سازی را فراهم آورد. در حالی که هیچ شرایط آموزشی خاصی برای تبدیل شدن به یک آرشیتکت متاورس وجود ندارد، داشتن پیشینه در زمینه‌های مرتبط می‌تواند سودمند باشد.

 چطور آرشیتکت متاورس شویم؟
چطور آرشیتکت متاورس شویم؟

داشتن مدرک رشته معماری، علوم کامپیوتر یا هر رشته مرتبطی که بتواند پایه علمی محکمی را فراهم کند، بسیار مفید است. علاوه بر این، پیگیری دوره‌های تخصصی، گواهینامه‌ها یا کارگاه‌های آموزشی در زمینه واقعیت مجازی، مدل‌سازی سه‌بعدی و برنامه‌نویسی می‌تواند مجموعه مهارت و اعتبار فرد را به عنوان یک آرشیتکت متاورس افزایش دهد.

مزایای معماری در متاورس

در حالی که معماری متاورس هنوز یک مفهوم نسبتاً جدید است؛ صنعت معماری، مهندسی و ساخت (AEC) در حال بررسی امکانات معماری در متاورس و توسعه ابزارها و برنامه‌های جدید برای استفاده از مزایای آن است. در زیر فرصت‌های ارائه شده توسط متاورس به صنعت AEC بیان شده است.

  1. طراحی و تجسم

با کمک فناوری واقعیت مجازی، معماران و مهندسان می‌توانند مدل‌های دیجیتالی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را در فضای سه بعدی ایجاد کنند که به ذینفعان پروژه اجازه دهد تا طراحی را به روشی شهودی‌تر درک کنند. همچنین می‌تواند به معماران و مهندسان کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و در طول چرخه عمر پروژه، ارتباطات مؤثری داشته باشند.

  1. همکاری

معماری در متاورس فرصتی را برای متخصصان معماری، مهندسی و ساخت (AEC) فراهم می‌کند تا بدون توجه به موقعیت فیزیکی خود، به طور مؤثرتری با یکدیگر همکاری کنند. با کمک محیط‌های مجازی، اعضای تیم می‌توانند به صورت مجازی در زمان واقعی (real-time) ملاقات کنند، ایده‌ها را به اشتراک بگذارند و روی پروژه‌ها با هم کار کنند. این اتفاق منجر به افزایش کارایی تحویل پروژه و ایجاد نتایج بهتر می‌شود.

  1. شبیه‌سازی و آزمایش

متخصصان معماری، مهندسی و ساخت (AEC) می‌توانند از متاورس برای شبیه‌سازی و آزمایش طرح‌های ساختمان قبل از شروع ساخت‌وساز واقعی استفاده کنند. این عمل به شناسایی مشکلات و بهبود طرح‌ها کمک زیادی می‌کند و منجر به طراحی ساختمان‌ها و زیرساخت‌های بهتری می‌شود.

علاوه بر این، متاورس می‌تواند برای آزمایش عملکرد ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در سناریوهای مختلف مانند شرایط آب‌وهوایی شدید یا شرایط پیش‌بینی‌نشده (زلزله) استفاده شود.

  1. نگهداشت و مدیریت

متخصصان (AEC) با استفاده از دوقلوهای دیجیتال (digital twins) و کپی‌های مجازی ساختمان‌های فیزیکی؛ می‌توانند عملکرد ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را در زمان واقعی نظارت کنند و مسائل موجود را شناسایی کنند. این کار به تصمیم‌گیری آگاهانه در رابطه با تعمیر و نگهداشت ساختمان‌ها کمک می‌کند.

مزایای معماری در متاورس
مزایای معماری در متاورس
  1. تدریس و آموزش

متاورس می‌تواند برای ارائه محتوای آموزشی، مانند دوره‌های طراحی ساختمان، مصالح و پایداری استفاده شود. سازمان‌های AEC می‌توانند از متاورس برای شبیه‌سازی سناریوهای ساخت‌وساز واقعی و آموزش کارگران در مورد نحوه کار با تجهیزات مختلف ساخت‌وساز، اجرای روش‌های ایمنی و کار نتیجه‌بخش در یک موقعیت واقعی استفاده کنند.

جمع‌بندی

متاورس هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما انتظار می‌رود در سال‌های آینده رشد سریعی را تجربه کند. با استقبال بیشتر مردم از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تقاضا برای جهان‌های مجازی افزایش پیدا کرده و فرصت‌های هیجان‌‌انگیزی را برای شغل معماری در متاورس ایجاد می‌کند.

متاورس واژه‌ای است که صنعت معماری، مهندسی و ساخت‌وساز (AEC) را دست‌خوش تغییر می‌کند. با پیچیده‌ترشدن دنیای مجازی، معماران باید فضاهایی را طراحی کنند که حس حضور و عاملیت را در اختیار کاربران قرار دهد.

آنها باید به کاربران این آزادی را بدهند که متاورس را کشف کنند و تجربیات خود را شکل دهند. معاملاتی مانند فروشNFT  کریستا کیم و سرمایه‌گذاری برای توسعه متاورس، هر دو نشان می‌دهند که معماران فرصت بسیار بزرگی برای ایجاد طرح‌های معماری خود در متاورس دارند؛ جایی که هیچ محدودیتی در آن نیست. همچنین شما می‌توانید برای شرکت در دوره آموزش ان اف تی که شامل ترید، ساخت، نحوه خرید و فروش، مینت و… می‌شود کلیک کنید.

امیدواریم که  مطالب بیان شده برای شما مفید بوده باشد. در سایت نیموگری شما می‌توانید با قابلیت‌های دیگر متاورس آشنا شوید، همچنین برای دریافت آموزش‌های بیشتر، در دوره‌های آموزشی نیموگری شرکت کنید. برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی با مشاوران این سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره معماری در متاورس

  • چه مهارت‌هایی برای معماری در متاورس مورد نیاز است؟

تسلط بر نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی مانند Blender،SketchUp  و Maya، تجربه در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سی‌شارپ، جاوا اسکریپت و پایتون، آشنایی با موتورهای بازی مانند  Unity و Unreal Engine. آشنایی با اصول طراحی تجربه کاربری (UX)، طراحی رابط کاربری(UI) ، آشنایی با فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده(AR) .

  • دستمزد معمار در متاورس چقدر است؟

میانگین حقوق معمار متاورس (در سطح جهانی) 54600 دلار در سال برآورد است.

  • آیا از واقعیت مجازی (VR) برای معماری در متاورس استفاده می‌شود؟

‏در متاورس معماران به طور پیوسته‌ای، سخت‌افزارهای واقعیت مجازی مانند HTC Vive و  Oculus را با نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) ادغام می‌کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اونایی که این صفحه رو دیدن معمولا از صفحه های زیرم دیدن کردن حالا خود دانی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید