برای دیدن آموزش NFT از صفر تا کسب درآمد کلیک کنید

بازار توکن‌های NFT در سال‌های اخیر انفجار رشد را تجربه کرده است. باید بدانید، اشتباهات قراردادهای NFT می‌تواند شما را متضرر و متحمل هزینه‌های گس و کارمزد تراکنش کند. با توجه به این‌که این بازار، بازاری نوپاست که در بستر فضای دیجیتال فعال شده است، لذا هر اشتباه و خطایی، کاربران خود را دلسرد از ادامه خواهد کرد. بدین منظور پلتفرمی وجود دارد، با نام اتراسکن که ابزار مناسبی برای جستجوی کاربردی در این شبکه است.

اشتباهات قراردادهای NFT

نحوه کار آن بدین صورت است که می‌توانید در این پلتفرم قراردادهای ERC721 را با یکدیگر مقایسه کنید، ضمن آن‌که‌ به شما این امکان را می‌دهد از دی‌کامپایل و ویژگی‌های تایید نیز استفاده کنید. در روند مقایسه انواع قراردادها، هرچند طراحی خوبی را از قراردادها مشاهده می‌کنیم؛ اما با این وجود سهم خطاهای جزئی یا کلی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. این اشتباهات رایج که در اغلب قراردادها اتفاق می‌افتد، می‌تواند در دفعات دیگر نیز مشاهده شود. لذا در این مقاله قصد داریم به اشتباهات قراردادهای NFT بپردازیم؛ اگر مایل هستید درباره این ضدالگوها بیشتر بدانید، همراهی ما را پذیرا باشید. همچنین شما می‌توانید برای شرکت در دوره آموزش NFT که شامل ترید، ساخت، نحوه خرید و فروش، مینت و… می‌شود کلیک کنید.

4 اشتباه رواج یافته در اغلب قراردادهای NFT

هرچند باید در نظر بگیریم هدف ارائه این مقاله، پرداختن به بلاک‌چین‌های سازگار با انواع سرویس‌های اتریوم است؛ اما با توجه به این‌که می‌توان نکات آن را به شبکه‌های دیگر هم تعمیم بدهیم، این مقاله برای اغلب کاربران، مفید و کاربردی است. اگر شما فردی هستید که دچار اشتباهات رایجی در این مقوله می‌شوید، با مطالعه این مقاله می‌توانید به مهارت‌های لازم در این خصوص برسید و از هزینه‌های اضافی در این حوزه جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید برای درک عمیق‌تر از اینکه NFT چیست کلیک کنید.

ابتدا بگوییم، اتریوم یک بلاک‌چین گران است که بالاترین نرخ بازار را دارد. در صف دوم بلاک‌چین‌ها، پالیگان قرار می‌گیرد و مناسب کسانی است که توان پرداخت برای اتریوم را ندارند. در جایگاه سوم، سولانا قرار دارد و با توجه به این‌که قابلیت Evm (ماشین مجازی اتریوم) را ندارد، نرخ پایین‌تری از دو بلاک‌چین نامبرده دارد. اینک باید بگوییم اگر توانایی بالای پرداخت هزینه‌های اجرای پروژه‌های با کیفیت را دارید، بهترین انتخاب برای شما اتریوم خواهد بود و ارزش پرداخت هزینه‌ کمی بالاتر از گزینه‌های دیگر را دارد. اینک در زیر به چهار اشتباه رایج در این بستر می‌پردازیم.

4 اشتباه رواج یافته در اغلب قراردادهای NFT
4 اشتباه رواج یافته در اغلب قراردادهای NFT

اشتباه اول؛ ثبت اطلاعات درباره قیمت، منطق و فروش در قراردادها

اشتباهی رایج در دسته اشتباهات قراردادهای NFT که اغلب کاربران دچار آن می‌شوند و نخستین اشتباهی است که در قراردادها مشاهده می شود. البته تصور نکنید این اشتباه بدون انگیزه و منطق صورت می‌گیرد، هرگز! این اشتباه در اصل تلاشی است که کاربران به منظور مدیریت هزینه‌های استقرار انجام می‌دهند تا از هزینه‌های آن بکاهند. حال سوال این است چرا کاربران نباید فروش و منطق ضرب را در قراردادهای خود بیاورند؟ در پاسخ می‌گوییم این ایده خوبی نیست که اطلاعات را در قراردادهای خود قرار دهیم، هرچند یک قرارداد استاندارد می‌بایست مرکز ثابت شبکه‌های منطق باشد، اما نه با روش مدیریت مستقیم پول!

این یعنی اطلاعات زمان فروش و وایت‌لیست شما نباید مستقیم در Erc721 قرار داده شود. در این مبحث، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که منطق هسته و فروش شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. شاید تصور کنید که منطقی‌ترین علت، صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به گس باشد، اما در بررسی کلی علت مهم‌تری وجود دارد که نشان می‌دهد نباید این کار را انجام داد. لذا منطق قراردادهای شما باید بدون تغییر و ثابت باشد تا بتواند استانداردهای لازم را به درستی اجرا کند.

اغلب کلون‌ها مشابه هم هستند، لذا اطلاعاتی از قبیل قیمت‌گذاری و استراتژی‌های صدور باید از منطق پایه قرارداد، جدا شوند. این کار باعث انعطاف‌پذیری قرارداد شما خواهد شد و موجب مخدوش کردن اعتبار کاربر هم نمی‌شود‌. قاعده تک وظیفه و طراحی جداگانه در این خصوص بسیار کمک‌کننده است. اگر میزان عرضه ماکس‌ساپلی نیز در قرارداد Erc721 کم شود و ادمین دسترسی به تغییر را داشته باشد، بازدهی بهتری دارد.

اشتباه دوم؛ عدم استفاده از امنیت بر مبنای نقش

برای جلوگیری اشتباهات قرارداهای nft لازم است تا بدانید که قراردادهای توکن نیازمند کنترل دسترسی هستند، چراکه در بعضی از مراحل عملیات از قبیل تغییر مولفه‌های عرضه و صدور، صرفا آدرس‌های مجاز باید به آن دسترسی داشته باشند. لذا ساده‌ترین راه برای این منظور، کنترل دسترسی است. دسترسی به کنترل را با استفاده از مدل ovnable می‌توانید داشته باشید.

هرچند از مدل مذکور به علت سادگی و آسانی بیشتر استقبال می‌شود و صد البته در پوشش ظاهری، انتخاب مناسبی نیز به نظر می آید، اما این در صورتی است که شما یا مشتریان شما تنها فردی باشند که همیشه قرار است قرارداد را مدیریت کنید نه افرادی دیگر! البته این روش از تئوری روانشناسی بازار پیروی می‌کند؛ مبنی بر این‌که زمانی که قرار است هزینه کمی پرداخت شود، ترجیح افراد مقابله کردن با حوادث آینده است.

امنیت مبتنی برنقش هزینه بیشتری دارد و هزینه گس آن بالاتر است، لذا بهتر است از این کد تنها برای رفع نیاز موجود بهره بگیرید. اما اگر بخواهیم دلیل قانع‌کننده‌تری را ارائه بدهیم امکان جداکردن قرارداد Erc721 را از کاربرد ( فروش و اطلاعات مربوط به قیمت‌گذاری) را ذکر می‌کنیم. لذا می‌توانید قرارداد مجزایی را به عنوان نقش ضرب کننده، انتخاب کنید و بدون آن‌که اجازه مدیریت کامل را واگذار کنید، فقط نقش صادر کننده را برای آن در نظر بگیرید.

در چنین شرایطی اجازه‌ دسترسی‌های مهم مانند تغییر در مجوز در اختیار ادمین که به احتمال قوی یک انسان است، قرار دارد. در این صورت، زمانی که به صادرکننده نیاز نداشته باشید آن را به سهولت لغو خواهید کرد و همزمان، نقش صادر‌کننده را با استراتژی جدید خود به قراردادی مثل ماژولار می‌سپارید که امنیت بالاتری دارد. مطابق با این سبک ارائه‌شده، عملیات مشابه دیگر را نیز می‌توانید مدیریت کنید.

اشتباه سوم؛ عدم استفاده از Erc-165 introspection

اغلب اشتباهات قراردادهای NFT به دلیل بهره نگرفتن از کاربردErc 165 است. اهمیت این کد در توانایی همکاری مشخص می شود. erc165 موجب سازگاری قراردادهای شما خواهد شد و این امر نیز موجب بر انگیختن حس کنجکاوی صرافی‌ها و دانستن ساختار حق امتیاز توکن شما خواهد شد. هرچند در بیشتر قراردادها این کد یا به درستی اجرا نمی‌شود یا کاملا حذف می‌شود.

اما اهمیت زیادی دارد که به شکل صحیح اجرا شود؛ لذا اگر علاقمند هستید توکن شما با سیستم صرافی‌ها و حتی سیستم‌های پیاده نشده سازگاری داشته باشند، باید از این کد به درستی استفاده کنید و هرچند با گذشت زمان و حرفه‌ای شدن شما در این حوزه، به نقش استفاده از این کد بیشتر پی می‌برید و استفاده از آن را افزایش خواهید داد.

اشتباه چهارم؛ عدم تست کامل قرارداد پیش از استقرار

اشتباه آخر در اشتباهات قراردادهای NFT عدم تست قرارداد است. احتمال دارد توکن erc721 شما استانداردهای لازم را داشته باشد و بدون هیچ‌گونه تغییر از کلاس‌های والد شخص سوم و کتابخانه‌ها بهره بگیرد. هرچند شما اطمینان پیدا کرده‌اید که کد شخص سوم کاملا ایمن و تست شده است، اما این توجیه خوبی برای تست دوباره نیست! چراکه پیش از استقرار بر شبکه پایه و اصلی، این تنها فرصت تستی است که در اختیار دارید.

ابتدا تست یونیت بدون توجه به چهار‌چوب‌ها، لازم است. تست یونیت شما میبایست کنترل دسترسی مکث‌پذیری و اجرای استاندارد را شامل شود. اگر از ابزارهای تست خودکار استفاده می‌کنید، باید دارای استانداردهای صنعتی با تأییدیه شرکت‌های گسترده بازبینی امنیت را داشته باشد. نمونه‌هایی از قبیل certik یا Consensus دراین دسته قرار دارند. Solidity-coverage درصد پوشش‌دهی تست یونیت شما را تخمین می‌زند. با استفاده از solgraph که ابزار مناسبی برای مشاهده روابط موجود در کد قرادادها است، می‌توانید در برنامه‌ریزی تست از آن بهره بگیرید.

توصیه مهم؛ در اتراسکن قراردادهای خود را تایید کنید!

یکی از روش‌های مناسب برای جلوگیری از بروز اشتباهات قراردادهای nft، امکانات تأییدیه کد قرارداد در اتراسکن یک آپشن است. تأییدیه قرادادها در این سایت و اخذ تیک سبز از آن، موجب ایجاد حس تعهد و اعتماد می‌شود. هنگامی که شخصی برای نخستین بار قرارداد شما را نگاه می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را در آن مشاهده می‌کند با این کار به اعتبار شما افزوده می‌شود. در ضمن توصیه می‌شود غیر از قراردادهای NFT،  برای تایید تمام قراردادهای خود از اتراسکن کمک بگیرید.

توصیه مهم؛ در اتراسکن قراردادهای خود را تایید کنید!
توصیه مهم؛ در اتراسکن قراردادهای خود را تایید کنید!

جمع‌بندی

با دانستن اشتباهات قراردادهای NFT و روش‌های رفع این خطاها، شما می‌توانید به شکل حرفه‌ای‌تر در این حیطه فعالیت کنید. همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، اشتباهات رایج شامل اشتباهاتی است که کاربران به شکل مکرر آن‌ها را انجام می‌دهند. با مطالعه این مقاله دریچه‌های جدیدی برای شما گشوده شده است تا نقش موثرتری را در این حیطه رقم بزنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اطلاعات و آگاهی‌های خود در این زمینه، به سایت نیموگری مراجعه کنید تا از ارائه بهترین و اصولی‌ترین آموزش‌ها در سایت اطلاع پیدا کنید. این سایت، اولین سایتی است که در میهن عزیزمان به طور حرفه‌ای به تدریس حوزه‌های مربوط به ارزهای دیجیتال و رمزارزها پرداخته است. اگر نیازمند اطلاعات بیشتری درباره اشتباهات قراردادهای nft هستید، می‌توانید با کارشناس‌های ما در این سایت تماس بگیرید و از جزئیات ثبت‌نام و هرآنچه لازم است بدانید، مطلع شوید.

سوالات متداول درباره اشتباهات قراردادهای NFT

  • چرا توجه به اشتباهات قراردادهای NFT مهم است؟

با توجه به این‌که ان اف تی‌ها کمیاب هستند و بازار پرطرفداری دارند، لذا ارزش‌گذاری آن‌ها با محدود کردن تعداد آن‌ها انجام شده است؛ پس هر خطایی شامل هزینه‌های زیادی می‌شود که می‌تواند برای شما سنگین تلقی شود.

  • توکن غیرقابل تعویض در قراردادهای NFT چیست؟

توکن‌های نوظهور در این عرصه هستند که با استفاده از فناوری پیشرفته بلاک‌چین‌ها، برای مرتبط شدن با دارایی‌های دیجیتالی، افراد از آن‌ها بهره می‌برند و در صنایع زیادی گسترش پیدا کرده‌‌اند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اونایی که این صفحه رو دیدن معمولا از صفحه های زیرم دیدن کردن حالا خود دانی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید